5
Nov
2008
Tågluff i Kina

På en träbänk i tjuotre timmar

Snåla på reskassan tyckte vi var en bra ide och bokade hard seat-biljetter från Pingyao till Shanghai. Det vill säga bokstavlig talat hard seat. En träbänk att sitta på i en tågvagn där den kinesiska popmusikens gälla röster sprutar ur radion oavbrutet och de starka lysrören i taket är tända dygnet runt. Tjugotretimmar tog det. En intressant upplevelse för både psyke och rumpa.

Kineserna har en speciell kultur där det är helt ok att spotta, rapa och hosta helt ohämmat. Svårt att vänja sig vid som svensk. De gräver oblygt runt flera varv i näsan eller öronen för att sedan sprätta ner det på golvet och gnida ut det med foten.

Efter att bara ätit nudlar, fått kräkreflekser av toabesöken, träsmak i rumpan och försökt döda flickan mittemot som skrålade falskt till den hemska musiken i tjugotretimmar var jag inte liiiite trött när vi äntligen ragglade in på vårt hostel i Shanghai.

Nya resplaner:

Efter både döda i snöstorm och varningar från andra resenärer vi träffat har vi bestämt oss för att skippa resan från Tibet till Nepal via Mount Everests base camp. Vi ska göra det någan sommar istället. Så vi slipper frysa ihjäl i snödrivorna. Istället drar vi till Vietnam från Guilin (efter Hongkong) med tåg och sedan vidare till Laos, Thailand och kanske Indonesien. Och sen kan man flyga för 600 kronor till Australien – så vi får se.

Du kanske också gillar:

Tåg genom finska ödemarker
Fantasiresa #25: Lyckoriket Bhutan
Världens vackraste tågluff?
Tuff-tuff-tuff genom Europa

3 Kommentarer

  1. Marcus Stenius

    Nya möjligheter i USA med Obama och ändrade resplaner för Kina resenärerna. Ert beslut låter som ett bra beslut. Att åka till extremområden låter mera som sommarprojekt. Men vinter i varmare länder har sina sidor då det ofta kan regna översvämmande, översvallande mycket. Håll vänsteröga på någon väderprognos för det område Ni skall in i. Lycka till hälsar Marcus

  2. Pingback : Fantasiresa #7: Orientexpressen, Sidenvägen, Darjeeling Himalayan Railway och Jungle Railway | Resblogg

Kommentera

Arkiv

Prenumerera