Resebloggbranschen – var står vi, vart ska vi & hur kommer vi dit? En rapport från STS Hamburg

20-22 april var det dags för årets The Social Travel Summit (STS), den här gången i Hamburg. Ett urval av 56 internationella resebloggare hade blivit inbjudna tillsammans med representanter från turistbyråer och andra större researrangörer från hela världen för att diskutera framtiden inom online marknadsföring för resebranschen. Jag och Lola Akinmade-Åkterström var de svenska resebloggarna som fanns på plats, och från företagssidan fanns representanter från Visit Sweden. Här kan du läsa ett pressmeddelande som Tyska turistbyrån i Sverige gjorde inför STS Hamburg och som beskriver konferensen lite mer.

fantasiresor-stshamburg-1

Några huvudteman som diskuterades under STS Hamburg:

#1. En bransch i förändring

Bloggbranschen är relativt ny, men resebloggbranschen är om möjligt ännu färskare. De digitala möjligheterna och människors onlinebeteende förändras ständigt.

4 trendspaningar från STS Hamburg:

  1. Video kommer att utgöra 69% av all internettrafik år 2017. Video är ett måste med andra ord.
  2. Andrew Davis pratade om hur synen av ett företags internetnärvaro har gått från att vara likt Ptolemys till Galileos, dvs från att ha sett den egna webbplatsen som solen i systemet har den istället blivit en av många planeter som snurrar runt den nya solen: Google. Det är på Google vi alla börjar vår internetresa. Hur kan vi därifrån leda besökarna till vår webbplats?
  3. [bctt tweet=”’Your value will no longer be what you know, it will be what you share’ @AndrewGrill #STSHamburg”]
  4. Nyhetsmejlet är inte dött. Janice Waugh som driver den framgångsrika resebloggen Solo Traveler höll en föreläsning där hon bland annat pratade om nyhetsmejl och hur hon har använder sig av det för att nå ut (och tjäna pengar). Enligt Janice är inte mejl någonting som håller på att dö ut, tvärtom.
    [bctt tweet=”’A subscription allows you to build a relationship with the audience before they need you (or, so they need you)’ @TPLDrew” via=”no”]

#2. Hur ska resebloggare få betalt för sitt jobb?

Att även resebloggare blir inbjudna på så kallade pressresor där destinationen står för transport, helpension och ett dagsprogram börjar bli allt mer vanligt. Skillnaden mellan en journalist och en bloggare är att bloggaren inte har en uppdragsgivare som betalar för artiklarna. En annan skillnad är att artiklar på nätet har en längre livstid, och att en bloggare även uppdaterar flitigt i olika sociala medier. Det vill säga: gör reklam. Och reklam ska man väl få betalt för?

Tyvärr är resebranschen lite efter vad gäller denna punkt, det gäller både företagen som bloggarna själva. Under STS Hamburg lyftes det därför fram några alternativa sätt att hitta samarbetsformer där båda parter går ut som vinnare: bloggaren betald, destinationen välbesökt.

3 saker att tänka på som resebloggare:

  • Om du som resebloggare inte kan få ersättning för själva pressresan, handlar det om att istället erbjuda mervärden som du sedan kan ta betalt för. Det kan t ex handla om att researrangören får köpa dina bilder eller texter för att använda i sina egna kanaler och framtida marknadsföring. Du kan även föreslå att du mot ersättning sköter deras sociala medier-kanaler under resetiden.
  • Ett annat alternativ som föreslogs är att du ber pressresearrangören om ersättning och säger att du istället står för boendet och resan själv (sedan mejlar du alla hotell och resebolag ett oemotståndligt säljmejl).
  • Vi resebloggare har ett ansvar och behöver bli bättre på att säga nej till skambud och samarbeten som inte är win-win. Det handlar om att utbilda och att göra framtiden bättre för alla oss.

#3. Hur ska företag veta vad de kan få ut av ett samarbete?

Samtidigt som resebloggarna diskuterade problematiken med att företagen oftast inte förstår det ekonomiska värdet av att samarbeta med resebloggare, så gick diskussionerna heta bland företagen som deltog om hur man kan veta vilka resebloggare som är seriösa och som kommer göra ett bra jobb.

3 saker att tänka på i ett samarbete med resebloggare:

  • Det är inte bara kvantiteten, dvs hur många följare en viss bloggare har som bör avgöra vem man samarbetar med. Kvalitet före kvantitet.
  • Resebloggarna måste bli bättre på att pitcha sina idéer. Alltför många mejlar om att ”kan ni fixa gratis boende när jag är på semester i er stad”. Tänk istället som en reklambyrå! Vad är ditt koncept – din kreativa idé – som du vill sälja in? Seriösa förslag föder seriösa samarbeten.
  • I slutänden är det även upp till företagen själva att ”utnyttja” samarbeten som de ingår. Retweeta alla twitterinlägg som görs under kampanjperioden, länka och tipsa om bloggarnas inlägg på den egna facebooksidan, kontakta lokalpress och lokalradio för att be dem bevaka bloggbesöket, skapa en unik kampanj-hashtag som samlar upp allt material som produceras på en social wall till företagets egna hemsida. Osv osv.

fantasiresor-stshamburg-3
Några av alla härliga resebloggare jag träffade under STS Hamburg. Från vänster: Lola Akinmade-Åkerström, Kerwin McKenzie och Shivya Nath.

12 comments

  1. Tack för rapport. Intressant! Får tänka på detta med videos… Själv tittar jag sällan på videos. Nu när vi reser drar det för mycket internet. När jag är hemma läser jag oftast bloggar på bussen, och då vill jag inte störa medpassagerarna med ljud…

    1. Jag håller med om det där med video… Men det är ju också ett ganska fint sätt att komma ett resmål nära. Jag tror på någon slags kombination av bild, text och video.

  2. Tack för spaningen! Videos ja… Det är inte min starka sida tyvärr. Men tycker det är jättekul att kolla på! Har kört några snabba på Insta och det verkar uppskattat.

Write a response

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Close
Fantasiresor © Copyright. All rights reserved.
Close