Klokheter i bloggbranschen – en spaning från BBCON, TBEX och Travel Massive

När jag – rastlös, ressugen och med ändlösa skrivbehov – startade min lilla resblogg för åtta år sedan kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur många fantastiska saker den skulle bära med sig. Förutom det uppenbara (resor och att få skriva om dem) så har den gett mig massor av nya vänner, bekanta och sammanhang över hela världen. De senaste månaderna har jag deltagit på en stor bloggkonferens för svenska bloggare: BBCON, världens största konferens för digitala influencers: TBEX Stockholm, samt en extra stor variant av Travel Massive Stockholm som jag är med och arrangerar.

Här kommer lite klokheter från dessa event som jag tyckte var värda att dokumentera.

BBCON – Better Bloggers Conference

fantasiresor-bloggkonferens-5
#1. Fuck the consumer – skapa innehåll som man vill dela vidare
I sociala medier är det inte längre målgruppen som är viktigast utan ämnet. Har du ett tydligt ämne så hittar målgruppen dit. Det här gäller både företag som vill nå bloggare, och bloggare som vill få fler läsare.

#2. Micronischa!
En av mina idoler Clara Lidström (Underbara Clara) och forskaren Annakarin Nyberg höll ett av de mest inspirerande föredragen under BBCON. De talade bland annat om vikten av att micronischa sin blogg! Bloggbranschen blir större och det blir svårare att sticka ut. Därför är en nisch viktig, ja till och med en micronisch.

#3. Lägerelden har inte förändrats
En fin jämförelse tycker jag var den som gjordes med lägerelden. Konsten att blogga så att andra vill läsa har inte förändrats sedan lägereldens tid. Det handlar fortfarande om storytelling. Vilken berättelse har du att förmedla? Som bloggare måste man skapa sin egen lägereld.

#4. Påverkare är den nya bloggaren
Att prata om bloggare börjar bli ute. Istället pratar man numera alltmer om digitala influencers. Bloggaren har sedan många år befunnit sig till stor del utanför själva bloggen, idag är hen minst lika mycket på andra plattformar som Instagram, Snapshat, Twitter. Därför blir digital influencer ett mer korrekt ord, eller digitala påverkare som vissa verkar översätta det till på svenska.

#5. Vilka är dina 11 beröringspunkter?
Det räcker som sagt inte längre att ”bara” ha en blogg idag för att nå ut. Det gäller att låta målgruppen möta dig och ditt varumärke (för ja, din blogg är ett varumärke) på fler ställen än så. Nämligen 11 stycken! Fundera över vilka som är dina 11 beröringspunkter. Det ska åtminstone jag göra.

fantasiresor-bloggkonferens-3
Ja, vad svarar man på det…?
fantasiresor-bloggkonferens-4
Fick under BBCON lyssna till två av mina största bloggidoler: Clara Lidström (bilden) och Sandra Beijer.

Läs mer: Jeanette Seflin som också var med på konferensen har bloggat läsvärt, och lite mer utförligt, om 11 saker hon lärde sig på BBCON.

Stockholm Travel Massive på Rival

Som en start för den enorma internationella bloggkonferensen TBEX Stockholm så ordnade vi, med våra mått mätt, en enorm Travel Massive på Hotel Rival. Runt 200 gäster hade vi som kom från hela världen och minglade runt i hotellets lobby. Det var jag, Lola Akinmade Åkerström och Annika Myhre som arrangerade och den här gången hade vi även hjälp av de andra nordiska representanterna för Travel Massive: Veera Bianca från Finland och Regitse Rosenvinge från Danmark.

fantasiresor-bloggkonferens-6

Lunch med ledare för olika Travel Massive från hela världen.
Lunch med ledare för olika Travel Massive från hela världen.

Läs mer: Äntligen vilse har fotat fint som vanligt från Travel Massive på Hotel Rival.

TBEX Stockholm

TBEX är världens största internationella konferens om bloggar och sociala medier. Varje år arrangeras den på olika ställen runtom i världen och i juli i år hade Stockholm lyckats få bli värdstad! Runt 600 resebloggare från hela världen möttes och utbytte kunskaper och erfarenheter. Sjukt inspirerande. Här kommer 5 saker jag tar med mig därifrån.

#1. Behandla bloggen som ett företag
Det här var det genomgående temat i princip hela konferensen, men tåls att upprepas. Som Nomadic Matt konstaterade i sitt föredrag: oavsett om du vill eller inte, så jobbar du med sälj när du bloggar. Bloggen är ett varumärke. Att göra det målmedvetet och strategiskt är förstås ett val, men oftast smart!

#2. Blogga på det egna språket eller på engelska?
Inna-Pirjetta Lahti, från Nordic TB, höll ett intressant föredrag om den nordiska resebranschen och dess utmaningar och möjligheter. Något som de flesta svenska bloggare någon gång frågar sig är: ska jag blogga på engelska med möjlighet att nå fler människor men samtidigt få större konkurrens, eller ska jag hålla mig till svenska med risk för att mitt besöksantal ser ut som en droppe i havet jämfört med internationella bloggare? Några få försöker sig på både och, men enligt föredragshållaren ger de oftast upp ganska snabbt. Ingen kunde säga rätt eller fel, förutom att vi verkar vara flest som ändå håller oss till vårt eget språk. En vinnare om du frågar mig.

#3. Den svenska resebranschen ligger 10 år efter USA
Det här var något som upprepades i olika sammanhang under hela konferensen. Och jag kan inte annat än att hålla med. Det är helt knäppt egentligen eftersom vi svenskar reser sjukt mycket och ligger före inom så många andra områden. Men efter att ha hängt i resebranschen i olika sammanhang de senaste åren så kan jag framför allt konstatera tre saker: den är väldigt liten, alla känner alla, och alla verkar byta jobb med varandra.

#4. Fair play & samarbeten – våra nordiska styrkor och möjligheter
Återigen ett tema som Inna tog upp under sitt föredrag. De nordiska länderna är små och vi har svårt att konkurrera med andra internationella resebloggare vad gäller besökssiffror. Varför ska man vilja samarbeta med oss? Att hålla hårt på vår nordiska företagskultur där ärlighet och öppenhet oftast är ledorden, kan vara en av våra största möjligheter! Vi är även duktiga på att samarbeta och tack vare att vi är få så blir det ännu enklare. Nordic TB är ett praktexempel på detta!

#5. Låt inte resorna definiera vem du verkligen är
Och så Lolas avslutningstal som, trots att mina sista krafter redan hade tagit slut efter allt konferensande, nog var det allra bästa. Hon fick oss att lyfta blicken utanför allt resebloggande och tänka på de riktigt viktiga sakerna i livet. Resfredag har gjort en fin sammanfattning av hennes tal.

Processed with VSCO with c1 preset

Foto: Katarina Wohlfart.

Men det roligaste med alltihop? Alla nya vänner! Här ovan är från öppningseventet av TBEX på Haymarket som gick i 20-talstema. Katarina Wohlfart syns som vanligt inte i bilderna eftersom hon har tagit dem.

12 comments

    1. Tack! Alltså punkter där målgruppen berör bloggen. En ”punkt” kan t ex vara om du även gett ut en bok. En annan kan vara Facebook. Kanaler kan man väl också kalla det. Men de använde beröringspunkter just 🙂

  1. Tack för rapporterna! Perfekt eftersom vi tyvärr missat de här evenemangen. Är lite rädd att vi missar nästa Travel Massive också. Är inte helt säker, men har för mig att jag såg datumet och tänkte att det krockade med något. Ska kolla igen. Det där med 11 beröringspunkter är intressant, men utmanande! Varför just 11 förresten…??? Den understa bilden är förresten grym! 🙂

    1. Tack! En grym fotograf skulle jag vilja påstå 🙂 Nej, missar ni den också? Vad synd! Känns som det var alldeles för längesen man fick hänga med er! Hm, ja bra fråga, minns faktiskt inte men kan tänka mig att det var någon forskning som sa att man behövde möta saker och ting 11 gånger för att känna ett starkt förtroende eller så? Hon är ju forskare så antar att det fanns något som styrkte det.

Write a response

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Close
Fantasiresor © Copyright. All rights reserved.
Close