Att resa med tåg – när jag åkte 13 000 kilometer till Hongkong utan att flyga

6 oktober 2008, Jekaterinburg. Transsibiriska järnvägen. Det är precis som jag tänkt mig. Tåget lunkar fram i behaglig takt, vi spelar kort, pratar och läser. Ibland kommer vår ryska tågvärdinna in och frågar om vi vill ha “kåffi chao, kåffi chao”, hon är den mest energiska människa jag träffat.

Att tågresandet fått något av en renässans i år är knappast någon nyhet för den som följt med i debatten. Fantastiskt tycker jag som älskar att resa med tåg. Min allra första långresa för tio år sedan (och även den här bloggens begynnelse) byggde på att försöka ta sig fram så mycket som möjligt landvägen. Det började med drygt 13.000 kilometer till Hongkong utan att lämna jordens yta. Här kommer lite inspiration till dig som funderar på att göra något liknande!

Resan gjorde jag tillsammans med fem kompisar år 2008. Syftet var inte att ta sig fram så snabbt som möjligt utan att uppleva så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. Så resrutt med mera var utformad därefter. Tyvärr saknar jag bra bildmaterial eftersom jag – hur otroligt det än må låta – åkte iväg på resan utan att ta med mig en kamera. Alla bilder är från mina reskamrater. Det får nog bli en repris snart helt enkelt.

Etapp 1: Båt från Stockholm till Helsingfors

Efter att ha fantasirest om resrutten i flera år på skolrasterna är det något av en religiös känsla att kliva på finlandsbåten den där hösteftermiddagen första oktober 2008. Med förväntningarna på max vankar vi ombord likt ett gäng sköldpaddor med våra lite för stora backpackingväskor på ryggen.

Att åka över till Helsingfors tar ungefär 17 timmar och vi kommer fram klockan 10:30 på morgonen, lagom för en dag i den finska huvudstaden. Vi besöker saluhallen och klipper håret på en frisörsalong där man bara pratar finska. Varför vi väljer att göra det just där och då är ännu lite oklart. Framåt kvällen beger vi oss mot tågstationen för att ta nattåget till Moskva.

Läs mina tips på saker att göra i Helsingfors.

Etapp 2: Tåg från Helsingfors till Moskva

  • Färdmedel: nattåg
  • Distans: 1100 km
  • Tid: 14,5 tim (1 natt)
  • Biljetter: köpte direkt via VR:s hemsida.

Från Helsingfors går det klassiska Tolstoi-tåget hela vägen till Moskva. En gång per dygn, året runt (förutom på nyårsafton), trafikerar det sträckan Helsingfors – Sankt Petersburg – Moskva. Det har det gjort sedan år 1975.

Vi har bokat en och en halv kupé för oss sex, och vaggas långsamt in till tåglunket. Märker inte ens när vi passerar Sankt Petersburg utan vaknar när tåget rullar in lagom till frukost på Leningradstationen i Moskva. För den ivrige går det sedan att hoppa på tåget till Beijing redan samma kväll. Vi har istället bokat en hotellövernattning för att hinna se lite av staden.

Gänget minus Elsa bakom kameran.

Etapp 3: Tåg från Moskva till Beijing

  • Färdmedel: tåg
  • Distans: 7900 km
  • Tid: 6 dygn
  • Biljetter: bokade via resebyrån Iventus. Eftersom man behöver visum till Ryssland, Mongoliet och Kina, och för att få visum måste man visa upp utresebiljett samt boende i vissa av länderna, så bokade vi allt detta som ett paket.

Att kliva på tåget som ska ta oss längs med den mytomspunna Transsibiriska järnvägen är som en dröm. Tåget rullar ut från Jaroslavstationen och lunkar sakta fram i sextio kilometer i timmen, förbi Uralbergen och ut över Sibiriens tundra. Vi passerar oändliga rader av björkträd i höstfärger och små ryska stugor med getter på taket och en och annan ko.

Vi har en egen kupé där vi hänger hela dagarna, och sedan en halv till eftersom man bara kan sova fyra stycken i en kupé. Det här är en tågresa jag drömmer om att göra igen. Om du åker hela sträckan på en gång tar det ungefär sex dygn att ta sig till Beijing från Moskva, men jag rekommenderar att göra stopp längs med vägen.

Vi stannar i Irkutsk för att bo vid Bajkalsjön, och sedan gör vi ett stopp på tio dagar i Mongoliet, ett resmål så annorlunda allt annat.

7 oktober, 2008. Novosibirsk. Nu har vi bott på tåget i tre dygn och det börjar ta ut sin rätt. Fettet ligger som ett lager på kroppen, benen är fulla av spring och tidsuppfattningen har försvunnit. Tåget går efter Moskvatid men den lokala tiden är fyra timmar framåt – och svensk tid – vad är klockan där? Dag och natt flyter ihop i ett.

Transsibiriska Järnvägen

Var tredje till fjärde timme stannar tåget till på en station. På perrongen går kortväxta ryska gummor med sjalar på huvudet och säljer hemlagad mat i korgar. Piroger, mjölk, potatissallad och fiskar som dinglar hängandes. Jag köper något bröd med inbakad surkål.

Sover över i byn Listvyanka vid Bajkalsjön.
Kameler i Mongoliet
Fem dagars tur ute på den mongoliska stäppen.

Etapp 4: Tåg från Beijing till Pingyao

  • Färdmedel: tåg
  • Distans: 676 km
  • Tid: 11,5 tim (det tåget vi åkte) eller 4 tim (snabbtåg till Pingyao Ancient Town).
  • Biljetter: köpte direkt på tågstationen i Beijing

Att resa till Pingyao är en avstickare, så ska du bara ta dig snabbast möjligt till Hongkong bör du skippa den här turen och istället ta snabbtåget som går direkt från Beijing till Hongkong på 9 timmar.

Å andra sidan är Pingyao Kinas äldsta helt bevarade stad från 1400-talet. Här kan du strosa mellan små butiker och marknader, eller hyra en cykel och ta dig ut på landsbygden.

När du åker tåg i Kina kan du alltid välja mellan olika typer av biljettklasser. I de lite långsammare och äldre tågen används ofta biljettkategorierna: Hard Seat, Hard Sleeper och Soft Sleeper. Vi provar Hard Sleeper på vår tågresa till Pingyao men sover allt annat än skönt.

2 november 2008, Pingyao. Resan till Pingyao var ett riktigt äventyr. Den började med nattåg från Beijing Västra – världens största järnvägsstation. Vi hade bokat de billigaste hard sleep-biljetterna vilket innebar att vi sov högst upp av tre sängar i en “kupé” med sex personer. Kupéerna hade inga dörrar ut mot korridoren och det var både rökigt och livat och trångt (vi vågade inte lämna våra väskor bland de andras så vi stuvade in dem i den redan alldeles för korta sängen och sov halvsittandes).

Pingyao Kina
Pingyao – Kinas äldsta bäst bevarade stad.

Etapp 5: Tåg från Pingyao (via Taiyuan) till Shanghai

  • Färdmedel: tåg + tåg
  • Distans: 1350 km
  • Tid: 24 tim (det tåget vi åkte) eller snabbtåg 9,5 tim (Pingyao Ancient Town – Taiyuan South – Shanghai Hongqiao).
  • Biljetter: köpte i förväg på tågstationen i Beijing.

5 november 2008, Shanghai. Snåla på reskassan tyckte vi var en bra ide och bokade hard seat-biljetter från Pingyao till Shanghai. Det vill säga bokstavlig talat hard seat. En träbänk att sitta på i en tågvagn där den kinesiska popmusikens gälla röster sprutar ur radion oavbrutet och de starka lysrören i taket är tända dygnet runt. Tjugotretimmar tog det. En intressant upplevelse för både psyke och rumpa.

Ja resan till Shanghai är en sådan där rysare jag aldrig glömmer. Flickan på bänken mittemot mig som falskt sjunger med i poplåtarna på radio i tjugotre timmar, de där ljusrören som tatuerar in sig genom ögonlocken och så de smaklösa nudelmåltiderna för att slippa besöka den kräkframkallande toaletten. Jag rekommenderar att ta snabbtåget istället.

Tidig morgon i Shanghai.

Etapp 6: Tåg från Shanghai till Hongkong

  • Färdmedel: tåg
  • Distans: 1991 km
  • Tid: 8 tim idag (när vi åkte 19 tim)
  • Biljetter: köpte på tågstationen i Shanghai

När vi tågluffar år 2008 tar tågsträckan från Shanghai till Hongkong 19 timmar att åka, men när jag letar idag så har det kommit ett nytt snabbtåg som gör att sträckan enbart tar 8 timmar. Heja Kina!

Att åka tåg i Kina är smidigt och ett bra sätt att få se mer av landet på. För även om till exempel Pingyao beskrivs som en liten by, så bor där en halv miljon människor. Det känns med andra ord svårt att verkligen komma ut på landsbygden, trots att vi totalt spenderar fem veckor i Kina och Hongkong så har vi sett väldigt lite av livet ute på landet. Tågresorna tar oss nära både naturen men även mitt genom städer vi aldrig annars besökt.

Läs mina inlägg med tips på saker att göra i Honkong.

Ur min resdagbok. Läs mer om en backpackers dagbok.

Här hittar du mer information om vad vi betalade för varje biljett, samt tips på saker att tänka på innan du ger dig av. Kommentera gärna om du har något mer man bör veta om!

2 kommentarer

  1. Vad kul att läsa! 🙂 Jag och en kompis gjorde nästan exakt samma resa 1994, var dock ej i Pingyao utan Xian istället, annars nästan exakt lika :). Min kompis var också snål 😉 och ville boka Hard Seat på resan mellan Xian och Shanghai (36 tim) – men jag totalvägrade. Vi åkte alltid Hard sleeper och även om öronen bedövades av kinesisk musik på högsta volym kl 0600 varje morgon så var det åtminstone bättre än träbänkarna. Antar att du håller med!? 😛

Write a response

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng
Fantasiresor © Copyright 2018. All rights reserved.
Stäng