I reklamsamarbete med Hyrbilguiden
Att åka på roadtrip är frihetskänsla och samtal om saker som bara hör hemma i solnedgången på en raksträcka till Hotel California. Näst efter tågluff, är det antagligen det bästa sättet att uppleva en plats på. Om du frågar mig.
Jag har hyrt och kört bil i Indonesien, Australien, Nya Zeeland, Island, Tyskland, Albanien, Montenegro, Österrike, Aruba, Alaska och Italien. Med alla dessa roadtrips i bagaget tänkte jag att det var dags att dela med mig av några tips. Sammanträffande nog hörde Hyrbilguiden av sig, så det här inlägget är sponsrat av dem. Hos dem hittar du priser på hyrbilar från 1600 olika firmor.
6 saker jag lärt mig av mina roadtrips
#1. Sitt lugn i båten, eller ja, bilen
Du kan alltid vända. Du kan alltid stanna. Om folk tutar på dig är det deras problem. Jag brukar köra ännu långsammare, kanske vinka litegrann.
Ditt mindset under en roadtrip är det viktigaste för att kul inte ska bytas ut mot krig. Det finns nämligen oändligt med saker att bli stressad över under en roadtrip för den som vill.
Folk kör fel väg, folk säger fel väg, folk säger höger när de menar vänster, folk säger ”sväng här” när du samtidigt passerar avfarten, idioter i andra bilar, idioter på vägen, obefintliga vägskyltar, felaktiga vägskyltar, höns på vägbanan, kossor på vägbanan, tåg på vägbanan, ja du vet inte ens alltid vad på vägbanan. Som sagt. Om man vill bli stressad och på dåligt humör är det enkelt fixat med en roadtrip.
Men: jorden går inte under för att någon kör fel eller ni kommer fram för sent. Det allra mesta går att lösa. ”Hati hati” som det stod på de enda vägskyltarna i Indonesien; var försiktig, ta det lugnt.
#2. Utse en kartläsare – även om ni har gps
Även om ni använder en gps är det bra att ha en fysisk kartläsare som backup. Någon som följer rutten på en annan enhet, förslagsvis en fysisk papperskarta. Gps:er kan krångla, mobiltelefoner tappa täckning. Det behöver inte vara någon som sitter och följer varenda bakkrön, men som åtminstone har någorlunda koll på att ni faktiskt är på väg dit ni hade tänkt, och inte åt totalt motsatt håll. Tänker alltid på det svenska paret som skulle till Capri men hamnade i Carpi, sextiofem mil fel.
#3. Se till att bilen och du är HELT försäkrade
Om det är någon gång jag går all in vad gäller försäkringar så är det när jag ska hyra bil. Några saker att tänka på där är:
- Täcker försäkringen alla de vägar du har tänkt åka på? Något vi fick lära oss inför Alaska-resan, när vi ca fem dagar innan avfärd insåg att vägen in till McCarthy inte var asfalterad och därför inte var tillåten att köra på av företaget vi hyrt bil från. Istället fick vi leta upp en lokal hyrbilsfirma som tillät det. Skulle inte heller rekommendera den ångest jag och Linda åsamkade oss själva när vi körde halvvägs in till Theth i Albanien på den värsta väg jag någonsin varit med om, garanterat utan försäkringsskydd.
- Ingår det några försäkringar i kontokortet som du betalar hyrbilen med? Det är förstås onödigt att dubbelförsäkra sig.
- Behöver du internationellt körkort? Något som förstås kan påverka försäkringar. Jag var tvungen att ha det i till exempel Indonesien, Australien och Nya Zeeland. Det är hos Motormännen du beställer ett.
- Jag brukar även alltid fotografera eller filma bilen när jag hämtar upp den för att ha bevismaterial om någon tvist senare skulle uppstå. Har dock aldrig *peppar peppar* råkat ut för någon utan alltid fått hjälp och ersättning de gånger det behövts.
#4. Dubbelkolla om du verkligen inte behöver fyrhjulsdrift
Även det här har jag fått lära mig den hårda vägen när jag och Linda hyrde en klen liten Passat som knappt orkade uppför Llogarapassets brantaste backar i Albanien. ”Vi ska ju bara köra på vanliga vägar” tänkte vi. Men den orkade knappt trots gasen i botten på ettan genom hårnålskurvorna.
Samma sak under min resa till bergsbyn Civezza i Italien. Här hade det kanske inte behövts en bil med fyrhjulsdrift, men definitivt en starkare motor än den billigaste vi hade valt. Island samma sak, här behövs fyrhjulsdriften för att kunna passera de floder som ofta bildas.
Min poäng: tänk igenom NOGA om du behöver fyrhjuldsdrift eller inte.
#5. Ha koll på vad man tankar – och var
I många länder har bensinmackarna personal som tankar åt dig. Du sitter alltså bara kvar bakom ratten och låter dem sköta jobbet. Kan vara skönt för den som är nervös över att få upp bensinlocket eller välja rätt bränsle på främmande språk. Jag brukar ändå alltid försäkra mig om att jag tar reda på just dessa två saker när jag hämtar ut bilen. Bara för att undvika att framstå som den blåsta tjejen som inte har koll (”Eh could you please help me open this gas eh lock?” ”Yeah sure you just press there”. Been there done that, så att säga).
Så: 1) Var sitter tanklocket och hur öppnar jag det? 2) Vad exakt heter bränslet som bilen ska tankas med (det formuleras lite olika i olika länder så be dem skriva ned det på en lapp)?
#6. Packa med en ljudkabel
En roadtrip utan musik är knappast en roadtrip. Så se till att någon i sällskapet packar med en ljudkabel som gör att du kan koppla in din mobil i bilens ljudsystem. Ladda telefonerna med podcasts och offline-listor på Spotify. Här hittar du den roadtrip-musiklistan som jag och mina kompisar hade under vår roadtrip i Indonesien och Australien för tio år sedan.
Vilka tips tycker du att jag har missat?
Inlägget är sponsrat av Hyrbilsguiden. Orden, åsikterna och bilderna är som alltid enbart mina egna.
Vilka toppentips! Visst har man stött på några minst sagt stressiga situationer i diverse hyrbilar världen över, så bra tips om att hålla sig lugn 😉
Och så mysiga bilder. Roadtrip-längtan smyger sig på.
Tack 🙂 Ja det känns nästan som det viktigaste tipset för att man ändå ska komma hem med trevliga minnen sedan.
Tips 7, Kolla/fråga om bilen har ett riktigt reservhjul. Många bilar har bara någon slags punkteringsspray och (om man har tur) en liten kompressor i plast att pumpa däcket med. Ska man ut och åka på dåliga vägar är det lätt att få punktering och man kommer inte långt med punkaspray om det är ett stort hål i däcksidan från en sten. 🙂 För vanliga vägar duger det däremot bra.
Väldigt bra komplettering! Har aldrig råkat ut för punktering så är nog därför jag inte ens tänkt på detta tips. Men känns absolut som ett måste när man ska ut på mindre besökta vägar.